Brev:
Kan man leve uden grøntsager?
18. september 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kan man leve uden grøntsager?
Hej Helen
Hvad er den bedste strategi, hvis et barn på 2.5 er meget meget kræsent?
Jonathan er sådan set glad for at spise, mærker sult og spørger efter mad, hygger sig ved spisebordet osv, men vi har meget svært ved at lokke andet end pastaskruer, fiskefrikadeller, pølser og æg i ham!! Frugt spiser han gerne, men han nægter så meget som at slikke på en grøntsag. Vi laver ofte noget grønt, til både madpakke og aftensmad, men han siger helt automatisk 'det kan jeg ikke lide' eller 'det vil jeg ikke have'.
Vi har sommetider forsøgt at sige, at han skulle spiser f.eks en bid broccoli, før han kunne få dessert, med en grædende dreng til følge, som nærmest laver opkastbevægelser, når han vrangvilligt har taget broccolien i munden.
På en eller anden måde tror jeg på, han ikke kan lide det, men det kan vel også blive selvforstærkende, hvis han altid får lov 'at slippe'? På den anden side vil vi jo heller ikke give ham oplevelsen af, at grøntsager er noget man skal presses til at spise, og dermed gøre grøntsager til en ubehagelig ting.
Jeg prøver selvføgelig at proppe grøntsagerne usynligt i maden, f.eks i form af revne gulerødder i lasagnen osv, men dét opfylder jo på ingen måde den mængde grøntsager en lille dreng i voksealderen burde få. Han får en vitaminpille hver dag, men hvad er dine råd i denne situation?
Hilsen Jonathans mor