Kan man leve uden grøntsager?

18. september 2010

Alder:
2 år, 7 mdr.

Kan man leve uden grøntsager?

Hej Helen

Hvad er den bedste strategi, hvis et barn på 2.5 er meget meget kræsent?

Jonathan er sådan set glad for at spise, mærker sult og spørger efter mad, hygger sig ved spisebordet osv, men vi har meget svært ved at lokke andet end pastaskruer, fiskefrikadeller, pølser og æg i ham!! Frugt spiser han gerne, men han nægter så meget som at slikke på en grøntsag. Vi laver ofte noget grønt, til både madpakke og aftensmad, men han siger helt automatisk 'det kan jeg ikke lide' eller 'det vil jeg ikke have'.

Vi har sommetider forsøgt at sige, at han skulle spiser f.eks en bid broccoli, før han kunne få dessert, med en grædende dreng til følge, som nærmest laver ...

Annonce

... opkastbevægelser, når han vrangvilligt har taget broccolien i munden.

På en eller anden måde tror jeg på, han ikke kan lide det, men det kan vel også blive selvforstærkende, hvis han altid får lov 'at slippe'? På den anden side vil vi jo heller ikke give ham oplevelsen af, at grøntsager er noget man skal presses til at spise, og dermed gøre grøntsager til en ubehagelig ting.

Jeg prøver selvføgelig at proppe grøntsagerne usynligt i maden, f.eks i form af revne gulerødder i lasagnen osv, men dét opfylder jo på ingen måde den mængde grøntsager en lille dreng i voksealderen burde få. Han får en vitaminpille hver dag, men hvad er dine råd i denne situation?

Hilsen Jonathans mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor